Monday, March 31, 2014
"Nobody on this planet is going to be untouched by the impacts of climate change"
Heute wurde der Bericht der Arbeitsgruppe 2 mit dem Summary for Policy Makers offiziell veröffentlicht. Der WG2 hat zum Titel "Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability", die Überschrift der Pressemitteilung lautet: A changing climate creates pervasive risks but opportunities exist for effective responses. Damit wird von vorneherein klargestellt, dass wir es hier nicht mit einem einseitigen Alarmismus zu tun haben und dass Adaption längst Teil der Agenda ist, was ich als Reaktion auf die Diskussionen der letzten Jahre um den IPCC zurückführen würde. (An der Erstellung dieses Berichts wirkten übrigens zwei Klimazwiebelautoren mit, Hans von Storch als Leitautor und ich als "contributing author").
Ziel der Veröffentlichung des IPCC Berichts in drei Etappen ist sicherlich, die Weltöffentlichkeit kontinuierlich an das Thema Klimawandel zu erinnern, und die Medien nehmen den Ball routiniert auf. (Für wie lange das Interesse anhält, ist eine andere Frage). Interessant natürlich auch die Frage, wie weit man Unterschiede entlang nationaler Klimakulturen als auch klimapolitischer Ausrichtungen in den jeweiligen Medienberichten herauslesen kann.
Im Folgenden habe ich eine kleine Presseschau zusammengestellt:
Saturday, March 29, 2014
Seeing is believing
Wednesday, March 26, 2014
Celebrating Climate Change
It seems currently there are some real cases of climate determinism in, of all other places, the art world.
First there was
THE Film
- remember 'An Inconvenient Truth'
Branching out we have:
Climate Change on Canvas
Viewing art
"Further evidence of important environmental information content in red-to-green ratios as depicted in paintings by great masters", by C. S. Zerefos, P. Tetsis et al. see here
Creating art
Where the artist is interested in 'showing the forces that are shaping change in nature and to do so, she works closely with scientists who are documenting and measuring our planet's environmental transformations.' The artist's studio is described as ' a place where art and science live together and inform each other.' http://www.newsworks.org/index.php/local/the-pulse/65983-documenting-climate-change-through-art
At the Chemical Heritage Foundation in Philadelphia ,' artists wrestle with how to represent the information of climate change, or what is more colloquially referred to as “global warming”. '
First there was
THE Film
- remember 'An Inconvenient Truth'
Branching out we have:
Climate Change on Canvas
Viewing art
"Further evidence of important environmental information content in red-to-green ratios as depicted in paintings by great masters", by C. S. Zerefos, P. Tetsis et al. see here
Creating art
Where the artist is interested in 'showing the forces that are shaping change in nature and to do so, she works closely with scientists who are documenting and measuring our planet's environmental transformations.' The artist's studio is described as ' a place where art and science live together and inform each other.' http://www.newsworks.org/index.php/local/the-pulse/65983-documenting-climate-change-through-art
At the Chemical Heritage Foundation in Philadelphia ,' artists wrestle with how to represent the information of climate change, or what is more colloquially referred to as “global warming”. '
Tuesday, March 25, 2014
Hysterische Kritik und alte Meister: neues aus der Klimaforschung
Farbanalyse: Klimageheimnis auf alten Meisterwerken: Warum ist es für die online Medien eine Meldung wert, dass Gemälde alter Meister als Proxys für die Klima- und Umweltforschung dienen können? Was wollen die Autoren uns damit sagen? In ihrem Artikel mit dem schönen Titel "Further evidence of important environmental information content in red-to-green ratios as depicted in paintings by great masters" weisen C. S. Zerefos et al. nach, dass Farbtönungen des Sonnenlichts in Gemälden von William Turner bis Caspar David Friedrich Vulkanausbrüche reflektieren. Soweit, so schön für die Wissenschaft. Doch bei genauerer Lektüre feiern beide, wissenschaftlicher Artikel und seine massenmediale Vermarktung, noch zusätzlich den Triumph der Wissenschaft über die schönen Künste:
"Ich habe nicht gemalt, um verstanden zu werden", soll der britische Maler William Turner gesagt haben. "Ich wollte zeigen, wie eine Gegend aussah." Und das scheint dem Künstler besser gelungen zu sein, als er es vielleicht selbst je erhofft hatte. Farbanalysen zeigen, dass die Bilder von Turner und anderen Künstlern die Klimageschichte der Erde nachzeichnen.
Monday, March 24, 2014
Ein Lob der Zwiebel
In der Wiener Zeitung findet sich heute ein schöne Glosse der freien Journalistin Irene Prugger über das Klima als Glaubensfrage, die in ein Loblied auf die Klimazwiebel mündet. Das lesen wir natürlich sehr gerne und möchten dies auch dem werten Klimazwiebelpublikum nicht vorenthalten.
Zuerst sortiert Irene Plugger das Feld der Klimadebatte:
Danach positioniert sie sich selbst und findet Halt:
Zuerst sortiert Irene Plugger das Feld der Klimadebatte:
Das (Klima, WK) ist sogar cool betrachtet immer ein heißes Thema, um nicht zu sagen eine Glaubensfrage. Im klimareligiösen Kontext dominieren drei Gruppen: die Pessimisten (Steigerungsstufe: Alarmisten), die Optimisten (Steigerungsstufe: Klimawandelleugner) und jene, die sich selbst als "Klima-Realisten" bezeichnen und damit so etwas wie gültige Wahrheiten für sich beanspruchen.
Danach positioniert sie sich selbst und findet Halt:
Für mich, die ich bei diesem Thema eher zu den unwissenden Pessimisten und mitunter sogar den Alarmisten gehöre und deshalb gern den vorsichtig abwägenden Wissenschaftern zuhöre, ist der Klimazwiebel-Blog (http://klimazwiebel.blogspot.co.at) des deutschen Klimaforschers und Meteorologen Hans von Storch - er ist Autor des Buches "Die Klimafalle" und seiner Selbst-Definition gemäß ein "Klima-Realist" - eine durchaus erhellende Lektüre.
Thursday, March 20, 2014
Have we missed anything?
Would global cooling reduce crime rates? Would Chicago of late make a good test case?
Monday, 17 March 2014
New study published in the Journal of Environmental Economics and Management: Global warming will cause 180,000 cases of rape in the US
From the wonderful world of global warming "science":
"Crime, weather, and climate change" - A study by Matthew Ranson published in the
Journal of Environmental Economics and Management
"This paper estimates the impact of climate change on the prevalence of criminal activity in the United States. The analysis is based on a 30-year panel of monthly crime and weather data for 2997 US counties. I identify the effect of weather on monthly crime by using a semi-parametric bin estimator and controlling for state-by-month and county-by-year fixed effects. The results show that temperature has a strong positive effect on criminal behavior, with little evidence of lagged impacts. Between 2010 and 2099, climate change will cause an additional 22,000 murders, 180,000 cases of rape, 1.2 million aggravated assaults, 2.3 million simple assaults, 260,000 robberies, 1.3 million burglaries, 2.2 million cases of larceny, and 580,000 cases of vehicle theft in the United States."
"Crime, weather, and climate change" - A study by Matthew Ranson published in the
Journal of Environmental Economics and Management
"This paper estimates the impact of climate change on the prevalence of criminal activity in the United States. The analysis is based on a 30-year panel of monthly crime and weather data for 2997 US counties. I identify the effect of weather on monthly crime by using a semi-parametric bin estimator and controlling for state-by-month and county-by-year fixed effects. The results show that temperature has a strong positive effect on criminal behavior, with little evidence of lagged impacts. Between 2010 and 2099, climate change will cause an additional 22,000 murders, 180,000 cases of rape, 1.2 million aggravated assaults, 2.3 million simple assaults, 260,000 robberies, 1.3 million burglaries, 2.2 million cases of larceny, and 580,000 cases of vehicle theft in the United States."
Tuesday, March 18, 2014
Männer im Klimakterium
Arbeit an der Fokussierung |
Flugzeuge verschwinden spurlos am Himmel, Großmächte okkupieren Territorien, steuerhinterziehende Manager
landen im Knast: soweit ist alles unter
Kontrolle. Auch Fokus@helmholtz ließ sich von feministisch angehauchter Kritik im Vorfeld
ihrer Veranstaltung „Was können wir glauben? Die Klimadebatte und ihre Folgen“ nicht weiter beeindrucken und
schickte kommentarlos fünf geladene Männer mit einem Moderator aufs Podium. Diese ignorierten allerdings die
Glaubensfrage und widmten sich dem, was wir wissen können. Was
wahrscheinlich sowieso als Frage intendiert war, aber leidet achtet man in den Naturwissenschaften wenig auf sprachliche Feinheiten und ignoriert geflissentlich die Bedeutungswelten, die sich zwischen "Wissen" und "Glauben" auftun. Die Runde war sich denn auch schnell ziemlich einig darin, was wir wissen - und am Ende vielleicht auch darin, dass das, was wir wissen, kaum ausreicht, um die Frage, was der menschengemachte Klimawandel für uns bedeutet, zu beantworten.
Friday, March 14, 2014
Climate change near the bottom of public woes in the USA
On March 12, Gallup published a short report titled ‘Climate
Change Not a Top Worry in U.S’. Results
from the poll ‘puts climate change, along with the quality of the environment,
near the bottom of a list of 15 issues Americans rated in Gallup's March 6-9
survey.’ And, ‘Thirty-one percent of
Americans indicate that they worry "a great deal" about the quality
of the environment this year, marking the lowest level of worry about the
environment more broadly since Gallup began measuring this in 2001’.
This after the USA experiences its third coldest winter on record. Still, rumour has it that the third coldest winter on record could be attributed to the warming of the polar ice cap. Perhaps someone could take the initiative to see if warmer polar temperatures were evident in 1899 and 1979, the other two coldest winters on record. No wonder the American public is losing interest. As for the low concern for the environment in general, could this reflect a hangover from the Great Climate Change Binge? Now, there’s a negative impact of climate change rhetoric.
The short Gallup report can be found here:
Thursday, March 13, 2014
Die Klimaforschung - welche Rolle fällt ihr bei der politischen Willensbildung zu?
Auf Einladung der Bundesverbandes deutscher Wohnungs- und Immobilienunternehmen (GdW) habe ich mich in Berlin zum Thema "Welche Rolle fällt der Klimaforschung bei der politischen Willensbildung zu?" geäussert.
Friday, March 7, 2014
A new consensus?
A few days ago the Global Warming Policy Foundation (GWPF) published a report by Nic Lewis and Marcel Crok (A sensitive matter: How the IPCC buried evidence showing good news about global warming), criticising the IPCC for its dealing with the issue of climate sensitivity, ie. the question of how temperatures will respond to greenhouse gas forcing. Judith Curry wrote the foreword to the report, admitting she had initial reservations about doing so ('I did think twice about writing a foreword for a GWPF publication. I try to stay away from organizations with political perspectives on global warming. That said, GWPF has done some commendable things, notably pushing for inquiries into the Climategate affair. And there really are very few options for publishing a report like this.')
Wednesday, March 5, 2014
Climate scientists sink cultural heritage
"Sydney Opera House and Statue of Liberty 'will be lost to sea level rise.' Nearly one-fith of world cultural heritage sites would be affected by global warming of a further 3C, scientists warn".
The scientists vivedly illustrate their scientific study in an interview with the Guardian. From the tower of Pisa to Venice, from the "Hanseatic League cities" like Hamburg, Lübeck and Bremen to the Sydney Opera house, their examples of endangered heritage sites coincide with many tourist destinations well known to the readers. The Guardian even displays a still from the climate thriller "the day after tomorrow" (statue of liberty) and a surreal photo of a Venice hotel lobby flooded by waters from the Grand Canal, turning the study in what it really is: a science fiction story.